logo-efs

Startupy

Co to właściwie jest startup? Zgodnie z definicją z Wikipedii jest to „nowo utworzone przedsiębiorstwo lub tymczasowa organizacja poszukująca modelu biznesowego, który zapewniłby jej zyskowny rozwój”. Głównym celem działalności takiego podmiotu jest znalezienie nowych rynków dla swoich usług lub produktów powiązane z osiągnięciem szybkiego sukcesu finansowego bez ponoszenia dużych nakładów inwestycyjnych.

Startupy kojarzą się automatycznie z branżą ICT i nowymi technologiami, tymczasem mogą one powstawać w wielu branżach. Ten rodzaj działalności przyciąga zwłaszcza młode, ambitne, kreatywne osoby, które nie mają kapitału na start i są skłonne podjąć duże ryzyko niepowodzenia podejmowanych działań. Pomimo, że prowadzenie startupa wiąże się z bardzo prawdopodobną porażką to i tak warto podjąć to wyzwanie, gdyż zbierasz cenne doświadczenie, umiejętności w prowadzeniu biznesu i kontakty w branży, które mogą zaprocentować w przyszłości także w innych okolicznościach. Kluczowy jest pomysł biznesowy, ale musi on być dopracowany i przemyślany (patrz zakładka POMYSŁ NA FIRMĘ – tu wkleić link), muszą też nad nim pracować kompetentne zaangażowane osoby, wtedy ma dużo większe szanse na powodzenie.

Startupy w Polsce

W Polsce o startupach mówi się dopiero od kilku lat, jednak są one już obiektem wielu badań. Jednym z nich jest opracowanie Fundacji Startup Poland - „POLSKIE STARTUPY. RAPORT 2018”. Zgodnie z wynikami raportu aż 50% startupów działających w 2018 roku finansowało się ze środków własnych, a swoje usługi i produkty najchętniej sprzedawali firmom – w modelu tym działało w 2018r. aż 83% badanych. Jednocześnie spada liczba startupów sprzedających wyłącznie konsumentom. Sprzedaż firmom zapewnia większą stabilność dochodów. 28 % osób prowadzących startupy było w wieku poniżej 30 roku życia, 54% miało od 30 do 39 lat, a 18% liczyło więcej niż 40 lat. Najwięcej startupów działało w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie. Jeśli chodzi o branże, w których działają startupy to w pierwszej trójce znalazły się fintech (usługi finansowe), technologie marketingowe oraz produktywność i zarządzanie (CRM/ERP). Najczęściej stosowany przez startupy model sprzedaży produktu to SaaS (software as a service), który zapewnia startupom stabilność przychodów. Więcej ciekawych informacji dotyczących startupów jest dostępna w opracowaniu „POLSKIE STARTUPY. RAPORT 2018” – do pobrania stąd: http://startuppoland.org/knowledge/#raport-polskie-startupy-2018

Przykłady Startupów

Wiele bardzo znanych firm internetowych, z usług których korzystają miliony osób na świecie zaczynały jako startupy.

Uber

Aktualnie jest jednym z najbardziej wartościowych startupów na świecie. Uber to aplikacja obsługująca kilkaset miast na świecie, w których służy do pośredniczenia w kojarzeniu ze sobą osób szukających ofert przejazdów samochodami z przewoźnikami bez licencji taksówkarskich. W wielu krajach spotkała się z protestami korporacji taksówkarskich, co wpłynęło na jeszcze większą popularność aplikacji.

Twitter

Niezwykle popularny portal społecznościowy powstał w 2006 roku z inicjatywy Jacka Dorsey’a, Eva Williamsa i Biza Stone’a. Ten mikroblog zmienił sposób komunikacji w internecie – użytkownicy zyskali możliwość umieszczania na swojej tablicy krótkich wpisów tekstowych. Dziś wartość Twittera szacowana jest na ok. 112 mld dolarów.

Snapchat

Ten internetowy komunikator umożliwiający użytkownikom komunikowanie się za pośrednictwem zdjęć i krótkich filmów wideo został założony w 2012 roku przez Evana Spiegela. Jego wartość szacowana jest obecnie na kwotę 16-20 mld dolarów.

Facebook

Znany prawie wszystkim portal społecznościowy Facebook został stworzony w 2008 roku przez Marka Zuckerberga jako startup. Wkrótce po rozpoczęciu działalności właściciel portalu stał się miliarderem. W ostatnim roku wartość giełdowa firmy wielokrotnie spadała z uwagi na afery związane z ujawnianiem danych jego użytkowników. Pomimo to nadal pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych portali social media na świecie.

Airbnb

Założony w 2008 roku serwis służący do wyszukiwania noclegów u prywatnych osób był strzałem w dziesiątkę. Za jego pośrednictwem każda osoba posiadająca mieszkanie lub pokój może je wynająć zainteresowanym osobom. Serwis Airbnb jest wart 25,5 mld dolarów.

Xiaomi

Chińska firma założona jako startup obecnie warta jest 46 mld dolarów. Przedsiębiorstwo produkuje smartfony, które są znacząco tańsze od telefonów wiodących marek rynkowych, a jednocześnie dobre pod względem jakości. Xiaomi robi zawrotną karierę podbijając rynki telefonów komórkowych na całym świecie, także w Polsce.

Powyższe przykłady to sukcesy firm zagranicznych, tymczasem także wiele polskich startupów odniosło sukces na skalę międzynarodową:

Wspieram.to

Jest to platforma crowdfundingowa nazywana polskim Kickstarterem założona w 2011 roku w Szczecinie. Na portalu można zaprezentować swoje pomysły, które dotąd nie mogły być wcielone w życie bez odpowiednich zasobów finansowych. Można tu zorganizować kampanię swojego projektu, jak i otrzymać wsparcie w postaci narzędzi ułatwiających ich promocję w mediach społecznościowych.

Pixel Legend

Ta szczecińska firma założona w 2014 roku przez Jana Filipowiaka jako startup zajmuje się tworzeniem aplikacji do wirtualnego projektowania dla architektów, jak również jest twórcą aplikacji Pastguide, której działanie polega na wizualizacji wyglądu dawnych obiektów historycznych. Jest to obecnie jeden z najprężniej działających polskich startupów.

Tidio

Działający w Szczecinie od 2015 roku start-up założony przez Tytusa Gołasa stworzył aplikację Tidio Chat, która znajduje się obecnie w gronie 10 najpopularniejszych live chatów na świecie. Z narzędzia korzystają wielkie platformy, jak WIx (kreatot stron www) czy Shopify (platforma e-commercowa). Oprogramowanie firma kieruje głównie do małych i średnich firm. Obecnie kilka tysięcy firm na świecie korzysta z Tidio Chat.

Brand 24

Jest to znana platforma służąca do monitoringu internetu i sieci społecznościowych, zbierająca informacje na temat produktów, marek i haseł z serwisów internetowych, forów dyskusyjnych i mediów społecznościowych oraz gromadząca je. Działanie platformy umożliwia szybkie reakcje na wpisy pojawiające się w internecie, dotyczące twojej firmy, jak również pozwala na dokładne zbadanie rynku oraz zebranie wiedzy o zachowaniach klientów.

Live Chat

Firma powstała we Wrocławiu w 2002 roku i jest narzędziem służącym do komunikacji pomiędzy właścicielem strony www a jej użytkownikami. Live Chat jest wykorzystywany przez kilkanaście tysięcy klientów na świecie, w tym duże znane firmy jak Pizza Hut czy Samsung.

Estimote

Estimote zajmuje się produkcją beaconów, czyli czujników służących do precyzyjnej geolokalizacji, zwłaszcza w pomieszczeniach. Sprzęty te łączą się z telefonem użytkownika za pomocą Bluetooth, co wykorzystywane jest np. przez kawiarnie, które mogą przedstawiać klientom zindywidualizowane oferty czy też przez sklepy, które mogą wysyłać użytkownikom powiadomienia. Z beaconów korzysta na przykład firma Apple.

Brainly

Jest to serwis znany w Polsce pod nazwą zadane.pl, który umożliwia jego użytkownikom zadawanie pytań dotyczących wybranych zagadnień oraz uzyskiwanie odpowiedzi ekspertów lub innych użytkowników. Powstał w 2009 roku, aktualnie ma ponad 60 mln użytkowników.

Growbots

Growbots jest narzędziem służącym do automatyzacji procesu sprzedaży, a konkretnie do „generowania leadów.” Użycie go ułatwia pracę sprzedawców pracujących w firmach. Usługa polega na przygotowaniu kampanii mailowej, która jest wysyłana do wybranej grupy osób, dzięki czemu pracownicy mogą w tym czasie skupić się na opiece nad klientem i dokańczaniu transakcji.

Przykłady dwóch polskich startupów są także opisane w książce stworzonej w ramach projektu unijnego, dostępnej TUTAJ.

Największe błędy popełniane przez Startupy

Działalność startupów jest obarczona dużym ryzykiem niepowodzenia, jednak wielu z założycieli firm, które nie przetrwały na rynku, popełniło podobne błędy, a oto ich lista:

  1. Stworzenie produktu, na który nie ma zapotrzebowania.
  2. Brak posługiwania się analizą danych w prowadzonej działalności.
  3. Działanie w pojedynkę, zamiast w choćby dwuosobowym zespole. Zawsze na początku potrzebny jest specjalista od rozwoju produktu oraz specjalista od sprzedaży.
  4. Brak dostatecznego zaangażowania w rozwój firmy w początkowej fazie działalności.
  5. Lokalne a nie globalne myślenie o biznesie.
  6. Wybór złej platformy dla startupa.
  7. Zbyt wczesne rozpoczęcie biznesu, kiedy koncepcja firmy nie jest jeszcze dostatecznie dopracowana.
  8. Brak określonej grupy docelowej – odbiorców produktu.
  9. Wydawanie za dużej ilości pieniędzy w fazie, gdy przedsięwzięcie nie przynosi jeszcze zysku.
  10. Brak finansowania na odpowiednim poziomie. Prowadzi to często do przyjmowania niekorzystnych warunków stawianych przez inwestora w postaci oddania zbyt dużej części udziałów, co powoduje, że założyciel traci kontrolę nad firmą.
  11. Zysk ważniejszy niż klient.
  12. Niesłuchanie klientów i reakcji z rynku.

Inicjatywy wspierające startupy

Jeśli zdecydujesz się na otwarcie startupa na początku będziesz potrzebował wsparcia. Jest wiele inicjatyw, w ramach których otrzymasz pomoc merytoryczną, będziesz mógł wymienić cenne doświadczenia czy też spotkać inwestora – poniżej przedstawiamy kilka z nich.

Inkubatory przedsiębiorczości

Inkubator przedsiębiorczości jest podmiotem, który został założony w celu promowania postaw przedsiębiorczych – kreatywności, wykorzystania posiadanych wiedzy i umiejętności oraz potencjału intelektualnego. Instytucja z założenia ma pomagać merytorycznie i praktycznie osobom zainteresowanym rozpoczęciem własnego biznesu. Firmy korzystające z usług inkubatora otrzymują pomoc prawną, księgową oraz mają udostępnioną powierzchnię do pracy, także w postaci co-workingu (czyli możliwości korzystania z powierzchni biurowych przez wiele firm jednocześnie). Otrzymują także wsparcie w uzyskaniu dofinansowania na swoją działalność, dostęp do wielu dofinansowanych szkoleń, warsztatów i imprez branżowych.

Z usług inkubatora mogą skorzystać osoby w różnym wieku, w tym także młodzież i studenci, znajdujące się na różnym etapie zaawansowania – dopiero zamierzający otworzyć działalność, początkujący, rozwijający się. Programy wsparcia oferowane przez instytucję często trwają bez narzuconych granic czasowych, dlatego firmy korzystające z jej usług nie ponoszą dużego ryzyka biznesowego i w dowolnym momencie mogą ją opuścić, kiedy ich działalność skończy się porażką. Większość inkubatorów oferuje preinkubację, polegającą na użyczeniu firmie przez inkubator osobowości prawnej. Umożliwia to testowanie różnych modeli biznesowych bez konieczności zakładania własnej działalności gospodarczej. W inkubatorach można spotkać wiele firm z branży, nawiązać cenne kontakty i zdobyć pierwsze doświadczenia. Prowadzone są często przez parki technologiczne w całej Polsce.

W Szczecinie działa inkubator przedsiębiorczości przy Technoparku Pomerania, aktualnie inkubator oferuje wsparcie dla firm na różnych etapach ich rozwoju - program preinkubacji, program inkubacji, program ekspansji, więcej informacji: http://www.technopark-pomerania.pl/pl/uslugi/startupy

Znana ogólnopolska sieć inkubatorów to AIP: https://inkubatory.pl

Akceleratory biznesu

Akceleratory są to instytucje, których głównym celem jest pomoc młodym przedsiębiorcom zakładającym startupy zarówna na początkowym, jak i dalszym etapie rozwoju swojego biznesu. Akcelerator jest miejscem do którego zgłosić się mogą osoby posiadające już konkretny pomysł na biznes, posiadające koncepcję swojej działalności np. w postaci biznesplanu. Ich projekt poddawany jest ocenie i jeśli zostanie pozytywnie oceniony może uzyskać wsparcie finansowe w zamian za procent udziałów w przedsiębiorstwie. Ponadto młody przedsiębiorca uzyskuje w akceleratorze wsparcie specjalistów przy wprowadzania produktu (usługi) na rynek, jak również pomoc księgową, prawną i marketingową, jak również miejsce do pracy. Jednak opieka tej instytucji, w przeciwieństwie do wsparcia oferowanego przez inkubatory, jest intensywna, lecz krótkotrwała i trwa kilka miesięcy do maksymalnie roku. Ponadto wsparcie realizowane jest pod warunkiem realizacji ustalonej wizji przedsięwzięcia, a młoda firma nie ma dużej dowolności w działaniu.

Przykładowe polskie akceleratory:

Imprezy branżowe

Nie czujesz się jeszcze gotowy na otwieranie startupa, ale chcesz wniknąć w branżę lub wręcz przeciwnie – jesteś gotowy na otwarcie własnego biznesu, ale potrzebujesz dużego zastrzyku wiedzy? Bierz udział w imprezach branżowych – informacje o kilku z nich zamieszczamy poniżej.

W Szczecinie od kilku lat organizowane są wydarzenia w formie cyklicznych spotkań p.n. Netcamp. Celem spotkań jest wymiana doświadczeń oraz integracja branży IT, jak również dyskusja na interesujące tematy i dzielenie się wiedzą. Podczas spotkań uczestnicy mogą zaprezentować swoje pomysły na startupy oraz nawiązać cenne kontakty z branżą IT w regionie, jak również usłyszeć o najnowszych trendach na rynku i rozwiązaniach technologicznych.

Więcej informacji:
https://www.netcamp.pl/

Organizowany od 9 lat w Warszawie Wolves Summit jest to networking poświęcony innowacji w technologii i w tej chwili największa dorocznie organizowana konferencja w Polsce do łączenia startupów z inwestorami i korporacjami. To wydarzenie to nie tylko prelekcje i przemówienia, ale także nieoceniona możliwość networkingu, spotkań i kontaktów pomiędzy startupami, inwestorami i korporacjami. To także doskonała możliwość przetestowania swojego produktu.

Więcej informacji:
https://poland.wolvessummit.com/pl/

Organizowaną co pewien czas imprezą typowo skierowaną do startupów jest Startup weekend. Wydarzenie przeznaczone jest dla otwartych, kreatywnych oraz przedsiębiorczych ludzi, którzy w ciągu 3 dni kompletują zespół przygotowujący w ciągu 54 godzin wizję startupa.

Więcej informacji:
https://crossweb.pl/cykle-wydarzen/startup-weekend/

Inne organizowane corocznie w Katowicach polskie wydarzenie ważne dla startupów to European Start-up Days, gdzie młodzi przedsiębiorcy mają okazję do prezentacji przed potencjalnymi inwestorami, jak również uzyskania wsparcia od światowej klasy ekspertów oraz mentoringu.

Więcej informacji:
http://www.estartupdays.eu/pl/

Liczącym się wydarzeniem jest także konferencja Infoshare organizowana cyklicznie w Gdańsku. Podczas wydarzenia nowe technologie łączą się z biznesem, a w imprezie biorą udział startupperzy, inwestorzy, przedstawiciele korporacji, specjaliści z branży. Oprócz konferencji odbywają się także imprezy towarzyszące będące okazją do nowych kontaktów i wymiany doświadczeń. W ramach wydarzenia odbywa się także Startup Contest czyli konkurs dla startupów.

Więcej informacji:

https://infoshare.pl

Inne wydarzenie organizowane w Krakowie to Impact, ramach którego odbywa się seria spotkań przedstawicieli biznesu, inwestorów, startupów, naukowców i przedstawicieli administracji, czy spotkania małych grup ekspertów albo sesja pitchingowa promująca najlepsze startupy w Europie.

Więcej informacji:
https://impactcee.com/pl/start/

Fundacja Startup Poland

Jest to organizacja pozarządowa powołana do życia przez grupę przedsiębiorców, pracowników naukowych, prawników i inwestorów, której celem jest budowanie świadomości potencjału start-upów w środowisku administracji publicznej oraz reprezentowanie społeczności polskich start-upów w procesach legislacyjnych. Fundacja co roku opracowuje raporty dotyczące działalności i kierunków rozwoju polskich startupów, jak również Venture Capital. Ponadto na stronie jest baza polskich startupów oraz inwestorów. Można też poczytać o bieżących wydarzeniach i aktualnościach z branży startupowej. Strona jest dostępna pod adresem: http://startuppoland.org

Lokalne inicjatywy dla startupów

Jedną z inicjatyw realizowanych na rzecz środowiska startupów w Szczecinie jest projekt „WeP UP! West Pomeranian ICT Start Up Hub” o charakterze międzynarodowym realizowany od początku lutego 2018 przez Zachodniopomorską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. przy współpracy partnerów międzynarodowych: INNOVA S.r.l. (Włochy), engage – Key Technology Ventures AG (Niemcy) i Baltic Innovation Agency (Estonia). Projekt polega na stworzeniu trwałego środowiska przyjaznego start-upom, w szczególności z branży ICT, opartego na ścisłej współpracy jednostek zaangażowanych w ich rozwój, takich jak uczelnie wyższe, inwestorzy prywatni, organizacje pozarządowe czy instytucje wspierające szeroko pojęty postęp i innowacyjność, angażujący potencjał regionalny. Więcej informacji: http://www.wepup.zarr.com.pl/pl/

Ponadto przedsięwzięcie wspierające rozwój startupów pod nazwą Szczecin up! zainicjowało w tym roku miasto Szczecin. W ramach programu startupy otrzymają w jego ramach bezpłatne wsparcie w zakresie mentoringu, doradztwa (m.in. prawnego, branżowego, technologicznego), szkoleń (m.in. z budowy modeli biznesowych, sprzedaży, negocjacji, pitchowania przed inwestorami, czy rozwoju na rynkach krajowych oraz międzynarodowych). Uczestnicy programu otrzymają także możliwość prezentacji swoich pomysłów przed funduszami inwestycyjnymi oraz aniołami biznesu, jak również wygrania atrakcyjnych nagród finansowych oraz rzeczowych. Więcej informacji: https://startup.szczecin.eu/

Strony zajmujące się tematyką startupów, które warto odwiedzić:

TESTER WIEDZY:

 ĆWICZENIE 1